Новини

port logo-ua

Портові збори повинні бути збалансованими і мати підтримку держави і бізнесу

Адміністрація морських портів України (АМПУ) в ході першої міжнародної конференції «Гроші та порти», яка відбулася 26 жовтня в Одесі, представила свої пропозиції до методики розрахунку ставок портових зборів разом з низкою проблемних питань, які потребують комплексного вирішення на рівні Мінінфраструктури.

 

«Даний документ (Методика - ред.) є структурним, який дозволить перетворити галузь і знайти чіткі і позитивні важелі для впливу на розвиток економіки в цілому», - про це заявив заступник голови АМПУ з питань економіки Микола Полторацький.

 

Ключовими складовими, які беруться до уваги при визначенні ставок портових зборів є вантажообіг, витрати на утримання в належному стані портової інфраструктури та кошти на її розвиток.

 

За словами М.Полторацького, зростаючий вантажообіг, який сприяє зростанню суднообігу, є основним драйвером зниження ставок портових зборів. Протягом останніх трьох років стійка тенденція приросту відзначається тільки в портах Великої Одеси (порт Одеса, Южний, Чорноморськ) і Миколаєва. Однак навіть в «зростаючих» портах динаміка збільшення вантажообігу досить волотильна. У той же час є збиткові порти з низькою вантажною базою, які є дотаційними.

 

«Державна політика в портовій галузі полягає в збалансованому розвитку всіх портів. Закон України «Про морські порти України» передбачає, що це має відбуватися за рахунок портових зборів, які стягуються в даному конкретному порту. У той же час, не більше 50% портових зборів залишаються для фінансування галузі, інші спрямовуються до бюджету у вигляді податків і дивідендів. Якщо ми візьмемо порти Європи, то тут суттєва частка коштів, вкладається за рахунок фондів ЄС, є субсидування розвитку портів, а самі портові збори не оподатковуються», - зазначив заступник голови АМПУ.

 

«Нова методика передбачає базову та інвестиційну ставку. Такий підхід ініційований АМПУ саме з причини суттєвого податкового навантаження на портові збори, тому що тільки 25% з кожної отриманої гривні може бути інвестовано в порти. Інвестиційна складова буде поширюватися на генеральні плани розвитку, екологічні проекти, проекти із забезпечення безпеки мореплавства, а також національні проекти. Все, що пов'язано з діяльністю суб'єктів господарювання, і необхідних засобів в частині їх цільового розвитку, необхідно здійснювати за рахунок компенсації інвестицій. Розраховуємо, що такий підхід підтримає бізнес», - додав Полторацький.

 

Нова методика портових зборів передбачає диференціацію ставок і функціональний підхід. Ставка корабельного збору, який формує більше 50% суми дисбурсментського рахунку, буде різнитися за видами суден. Оскільки основну частку в вантажообігу складають навалочні вантажі, за базовий тип судна буде прийнятий балкер, для інших видів суден передбачатиметься відповідний коефіцієнт з урахуванням їх конструктивних особливостей.

 

Функціональний підхід передбачає, що за рахунок портових зборів будуть покриватися крім  прямих витрат, таких як днопоглиблення, утримання і ремонт гідротехнічних споруд та плавзасобів, що беруть участь в утриманні акваторій, витрати непрямого характеру, які на поточний момент не можуть бути компенсовані іншими видами діяльності Адміністрації. Методика передбачає певний KPI для зниження даних витрат в майбутньому.

 

Якщо говорити про структурні зміни методики портових зборів, то передбачається що корабельний збір консолідує всі частини акваторії. В результаті будуть скасовані якірний, канальний збір. Останній буде стягуватися тільки при проходженні по державних каналах - Бузько-Дніпровсько-Лиманському, Херсонському морському каналу, Дунай - Чорне море на баровій частині гирла Новостамбульське (Бистре), Керч-Єнікальським каналом. За рахунок коштів від канального збору передбачається також утримання внутрішніх водних шляхів. Ставки причального і санітарного зборів будуть передбачені за єдиним принципом для кожного порту окремо.

 

Більш детально із запропонованими новаціями можна ознайомитися з презентації «Реформування системи портових зборів: проблеми і підходи до вирішення».

 

2017110101

bottom logo

АДМІНІСТРАЦІЯ МОРСЬКИХ ПОРТІВ УКРАЇНИ

© 2017 | Privacy policy