Оброблено суден: 22

10 питань про днопоглиблення в порту «Южний»

Ключові питання про наймасштабніші інфраструктурні проекти, які реалізуються Адміністрацією морських портів України в порту «Южний».

1. Які днопоглиблювальні проекти в даний час реалізуються в порту «Южний»?

Сьогодні в порту «Южний» здійснюються одночасно три незалежні один від одного проекти зі збільшення глибин. Перерахуємо їх за хронологією підписання контрактів.

Перший проект — це створення маневрових зон та операційної акваторії в районі причалів № 23 — 25 з глибиною 16 м для функціонування одного з найбільших в Україні зерноперевантажувального комплексу, будівництво якого веде компанія «М. В. Карго »для Cargill.

Другий проект — це розширення морського підхідного каналу з 140 метрів до 230 метрів,внутрішнього каналу з 140 метрів до 210 метрів і збільшення їх глибини до 20 метрів, а також днопоглиблювальні роботи на операційній акваторії причалів №№ 5 — 6.

Третій проект — це підчищення дна від наносів на внутрішній акваторії в районі причалів №№ 2–4, 7–9, 16, 17, ДТ, 38 і на внутрішньому підхідному каналі.

2. Чому в одному порту реалізуються одразу кілька масштабних інфраструктурних проектів?

Порт Южний — найбільш глибоководний порт України, що, до того ж динамічно розвивається. І у нього є унікальна характеристика — незамерзаюча акваторія, яка залишається судноплавною протягом усього року. Термінали порту спеціалізуються на перевалці навалочних вантажів, які в усьому світі перевозяться судами дедвейтом понад 175 тисяч тонн, а глибини порту Южний проектувалися саме під такі вантажі, а, значить, повинні забезпечуватися і відповідні параметри порту.

Крім того, Южний — це морський порт номер один в Україні за цілою низкою показників. Зокрема, за обсягом переробки вантажів (близько 30% всіх вантажів йде через Южний). Тому логічно, що порт є лідером і в частині розвитку інфраструктури. Він цікавий інвесторам, а разом з тим і державі, і АМПУ підтримує цей інтерес. Днопоглиблювальні проекти спрямовані на те, щоб зміцнити статус Южного як найбільшого глибоководного порту в Чорноморсько-Азовському басейні і наростити його потужності.

3. У чому принципові відмінності цих проектів?

Відмінність полягає в тому, яка кінцева мета буде досягнута в результаті кожного з них. Для більш точної характеристики звернемося до термінів. Перші два проекти відносяться до типу капітального днопоглиблення, третій проект — експлуатаційне. Капітальні роботи передбачають зміну діючих паспортних глибин і розширення підхідних каналів, операційних акваторій; виконуються в рамках розвитку портів і націлені на довгострокові, стратегічні проекти. Експлуатаційне днопоглиблення проводиться для підтримки діючих паспортних глибин і забезпечення безпеки судноплавства, здійснюється для підчищення суднових ходів або видалення наносів мулу.

Для кожного виду робіт потрібна певна спеціалізована техніка, також відмінність — в обсягах і терміни виконання робіт.

4. Що спільного для цих проектів, що їх об'єднує?

Єдиними є принципи. У січні 2017 року АМПУ очолив європейський менеджер Райвіс Вецкаганс. Ключовими складовими всіх процедур стали прозорість, відкритість, конкурентність. У тому числі і тендери по цим проектам. Вони пройшли в електронній системі ProZorro, підрядники були визначені в ході проведення міжнародних аукціонів. Вимоги замовника до контрагентів, умови, список учасників, вся документація і торги були відкритими, і будь-який бажаючий міг відстежити хід проведення процедур. Так була забезпечена максимальна прозорість.

Проведенню тендерів передували зустрічі Адміністрації з бізнес-спільнотою, експертами.

Тендерна документація вперше була представлена ​​на двох мовах — англійській і українській, що забезпечило участь іноземних гравців. До аукціону з вибору підрядників капітального днопоглиблення були допущені всі компанії, які подали заявки — а це п'ять ключових міжнародних днопоглиблювальних компаній. В результаті цивілізованої конкуренції виграли всі — АМПУ, яка змогла отримати економію від 10 до 30% або близько 400 млн грн, і бізнес, який завдяки укладеним контрактам вперше вийшов на український ринок.

5. Як приймалося рішення про підрядника, які обсяги інвестування, і які терміни виконання робіт?

У питанні вибору підрядника ключовим критерієм була ціна. Конкурс проходив в Prozorro, і компанія, що запропонувала в ході аукціону найменшу вартість за роботи з днопоглиблення, отримувала контракт.

АМПУ інвестує в дані три проекти 1,7 млрд грн. З них 1,064 млрд буде спрямовано на створення маневрових зон та операційних акваторій біля причалів №№ 23–25, а роботи будуть тривати до кінця березня 2018 року. Ще 586,045 млн грн піде на розширення підхідного і внутрішнього каналу і збільшення їх глибин. Це займе більше часу, планується, що об'єкт буде зданий в експлуатацію в 2019 році. Найменш витратним і швидким за термінами, але від цього не менш важливим, є третій проект — експлуатаційне днопоглиблення. Його бюджет становить 96,28 млн грн, роботи будуть проведені в поточному році.

6. АМПУ вкладає колосальні кошти в днопоглиблення в Южному. Чи окупиться воно, і якщо так, то коли?

Унікальність проектів в тому, що вони не тільки спрямовані на підтримку потужностей порту, але і на їх збільшення. Це перспективний напрямок, який співзвучний із загальними тенденціями — збільшенням обсягів вантажопотоку в портах (+ 17% в травні 2017 року), імпортом вугілля, який здійснюється для забезпечення енергетичної незалежності країни. АМПУ прогнозує, що дані проекти покажуть свою окупність в короткостроковій перспективі. Наприклад, попередній проект АМПУ щодо днопоглиблення в Южному окупився менш, ніж за три роки.

7. Зупинимося детальніше на кожному проекті. В рамках першого буде створена акваторія біля причалів №№ 23 — 25. Хто підрядник, і хто так званий «вигодонабувач»? Які вантажі підуть через ці причали?

Все почалося з того, що в серпні 2015 року, між АМПУ, «М. В. Карго» і Cargill був укладений трьохсторонній Меморандум. Згідно з документом, «М. В. Карго» взяло на себе зобов'язання побудувати зерновий термінал для потреб Cargill, АМПУ — виконати днопоглиблювальні роботи. Cargill в свою чергу зобов'язався створити понад 350 нових робочих місць і забезпечити окупність проекту за рахунок максимального завантаження терміналу. За попередніми розрахунками реалізація проекту дасть близько 16 мільйонів доларів США в рік додаткових платежів до бюджетів усіх рівнів та забезпечить додаткових 9,2 мільйонів доларів США в рік у вигляді портових зборів.

Що стосується безпосередньо виконавця днопоглиблювальних робіт, то як вище було сказано, він обраний в ході тендерної процедури, і це компанія China Harbour Engineering Сompany.

8. Переходимо до другого проекту. Він є продовженням раніше початих робіт. Яку вигоду приніс попередній проект днопоглиблення в порту, і чому існує необхідність збільшення глибини саме в цих районах?

Проведення днопоглиблення біля причалів № 5 і 6 відкрило нові можливості і дозволило значно збільшити вантажообіг порту, досягнувши позначки в 14,7 млн ​​тонн. Як наслідок, значно збільшилися суми портових зборів — плюс 14,6 млн дол. США. Днопоглиблення дозволило прибрати раніше діючу знижку на портові збори, тому роботи швидко окупилися. Спочатку прогнозувалося, що держінвестиції в проект окупляться за 10 років, але цього вдалося досягти швидше — менше ніж за три роки. Скасування цих знижок при обробці вантажів на глибоководних причалах порту дало плюс 32,7 млн ​​дол. США до окупності проекту.

Важливо відзначити, що саме через ці причали йде імпорт вугілля для проходження майбутнього опалювального сезону. Завдяки раніше проведеному днопоглибленню, цей район має унікальні пропускні спроможності — порт може приймати великогабаритні судна.

В даному проекті підрядником виступає так само китайська CHEC.

9. Капітальне днопоглиблення — це свого роду стратегічний захід, спрямований на перспективу. З огляду на, що порт «Южний» — один з найбільш розвинених портів, в чому полягає потреба проводити ще і експлуатаційне днопоглиблення?

В першу чергу, існують нормативні вимоги в частині забезпечення глибин. Крім того, це важливо для забезпечення безпеки руху суден в акваторії.

Останні проміри глибин в акваторії морського порту «Южний» показали, що фактична глибина на деяких ділянках акваторії не відповідає проектним показникам. Тому 15 березня 2017 року адміністрація порту «Южний» оголосила тендер на вибір підрядника для експлуатаційного днопоглиблення операційних акваторій причалів №№ 2–4, 7–9, 16,17, 3Н і 38.

Дані причали спеціалізуються на перевалці таких вантажів: причал № 2 — карбамід, № 3 — аміак, № 4 — метанол (оператор — ПАТ «ОПЗ»; № 4 — тропічні олії (оператор — «Дельта-Вілмар СНД»); № 7, 8, 9 — універсальні вантажі (оператор — ДП «МТП «Южний»); № 16 — зернові вантажі (оператор — «ТІС-зерно»); № 17 — мінеральні добрива (оператор — «ТІС-Міндобрива»); ДТ — нафту, (оператор — філія ТОВ «Укртранснафта» МНТ «Південний»), № 38 — пісок, генеральні вантажі (оператор — ДП «МТП« Южний»). Днопоглиблення виконує бельгійська компанія Novadeal LTD (входить до DEME Group).

10. Чи справедливо те, що для днопоглиблення порту «Южний» використовуються кошти, зібрані з усіх портів АМПУ?

Завдання АМПУ — акумулювати кошти від портових зборів та іншої діяльності для реінвестування в розвиток портів. Рішення щодо черговості реалізації проектів розвитку залежить від ступеня ефективності їх окупності і офіційного статусу готовності до виконання. Інвестиції в порт «Южний» саме такими і є. До того ж, тільки «Южний» забезпечує 25% доходу всього бюджету АМПУ. Проект розвитку Южного, схвалений Радою порту, отримав погодження Державної експертизи та Міністерства інфраструктури, затверджений Кабінетом Міністрів. Проект передбачає, що осадка біля причалів порту дозволить обробляти до повної вантажомісткості судна з вугіллям і рудою дедвейтом до 260 тис тонн, залучати нові і додаткові вантажні потоки, збільшити прибуток АМПУ, державних і приватних стивідорів. При цьому обсяги перевалки вантажів всіма терміналами в акваторії морського порту «Южний» збільшаться до 120 млн тонн на рік.

Незважаючи на зовні значний обсяг інвестицій АМПУ в порт Южний — в сумі 1,7 млрд грн протягом найближчих двох років, доходи цієї філії від портових зборів тільки за минулий рік склали 1,24 млрд грн. В результаті реалізації всіх проектів затвердженого ТЕО, в коротко-, середньо- та довгостроковій перспективі до 2038 року вантажообіг порту досягне обсягу в 120 млн. тонн навалочних вантажів, 870 тис. ТЕО (контейнерів) на рік, буде створено додатково 3450 робочих місць, побудовано 5,8 км причального фронту, а додатковий дохід від портових зборів складе 180 млн. доларів США на рік.

2017071405

АДМІНІСТРАЦІЯ МОРСЬКИХ ПОРТІВ УКРАЇНИ

© 2013 — 2017 | PRIVACY POLICY. POWERED BY ASA&NNV

Ми в соціальних мережах

n-ayt-n