Питання розвитку критичної інфраструктури, енергетики та високих технологій були в центрі уваги на українсько-японській конференції «Економічне зростання України. Партнерство з Японією», організованої Kyiv-Mohyla Business School [kmbs]. Захід об’єднав представників Уряду України, дипломатичних установ, японських та українських державних і бізнесових структур, міжнародних компаній та фінансових організацій.
Керівник Адміністрації морських портів України (АМПУ) Олександр Семирга виступив із презентацією стратегічного бачення післявоєнного відновлення та розвитку морської логістики.
«Ми чітко розділяємо два виміри нашої роботи. Перший — це забезпечення безперервного функціонування портів в умовах війни. Другий — стратегічний: формування системного бачення відновлення та розвитку галузі. Ми визначили три ключові напрями: оновлення та модернізація портової інфраструктури, цифровізація та залучення інвестицій. Упевнені, що саме ця триєдність — операційна стійкість, технологічне оновлення і партнерська модель — дасть змогу українським портам не просто відновитися, а вийти на новий рівень конкурентоспроможності», — зазначив голова АМПУ.
Олександр Семирга підкреслив важливість повної цифровізації та забезпечення максимальної прозорості процедур у морських портах України.
«Розгортання системи DocPort — це не просто впровадження цифрового рішення. Ми змінюємо логіку взаємодії в порту: замість «ручних», фрагментованих процедур — єдина прозора платформа. Ми створюємо інфраструктуру, яка працює на швидкість, прозорість і довіру. Наприклад, у портах, де вже впроваджено DocPort – Рені, Ізмаїл, Чорноморськ та Одеса, електронні перепустки скоротили час оформлення автотранспорту з 24 годин до однієї хвилини, а запуск транспорту — з 10–15 хвилин до однієї», — зазначив він.
Наступним етапом цифрової трансформації стане запуск Морського модуля в порту Південний, запланований на червень–липень 2025 року. Новий функціонал забезпечить повноцінний електронний обмін даними між морськими агентами та береговими службами, що ще більше підвищить швидкість і зручність обробки суднозаходів у форматі «єдиного вікна».
У рамках конференції було також відзначено співпрацю АМПУ з Японським агентством міжнародного співробітництва (JICA), яка передбачає технічну допомогу на загальну суму понад 2,4 млн доларів США. Зокрема, до українських портів вже передано дизель-генератори, пілотні катери, навантажувальну техніку та обладнання для ліквідації аварійних розливів у портових акваторіях.
Серед обговорених питань також — розширення логістичних маршрутів між Україною та країнами Азії. Цей напрям є важливою складовою транспортного потенціалу та інтеграції України в азійські транспортні коридори.
Окрему увагу керівник АМПУ приділив програмі оновлення флоту — значна його частина є технічно й фізично застарілою, що ускладнює експлуатацію та обслуговування, особливо в умовах війни.
«Наш технічний флот критично зношений — понад 65% суден були виготовлені ще до 1990 року у Радянському Союзі. Йдеться не лише про застаріле обладнання, а про обмеженість у його обслуговуванні, особливо в умовах війни. Тому оновлення флоту — це питання функціональності та майбутньої спроможності портової системи», — наголосив Олександр Семирга.